LeefstijlVoeding tips

Gezonde snacks! Het waarom, hoe en wat simpel uitgelegd.

By februari 21, 2019 No Comments

Gezonde snacks? ‘Snacken’ is toch ongezond?

Gezonde snacks, ze bestaan wel degelijk maar laten we eerst eens kijken wat we verstaan onder ‘snacken’. Volgens het woordenboek betekent snacken: (minder gezonde) tussendoortjes eten. Er is dus een verband tussen het eten van een tussendoortje en een ‘ongezond’ product. Best logisch want wie kent er geen ‘snackbar’ of ‘snack uit de frituur’? Vaak een snelle hap die niet altijd als volwaardige hoofdmaaltijd wordt gezien. Helaas want over het algemeen bevatten ze veel vet dus veel kilocalorieën. Mocht je toch een keer op deze wijze willen snacken, houd dan rekening met je kilocalorie inname van die dag.

Al deze kilocalorieën uit vet en suiker zijn vaak overbodig, ze dragen weinig bij aan onze gezondheid. Daarom ben ik speciaal voor deze blog bij de Lidl op zoek gegaan naar gezonde en verantwoorde snacks. Producten die snel en gemakkelijk te gebruiken zijn en bovendien een goede verhouding tussen de macronutriënten hebben. Deze producten dragen daarom bij aan spierherstel, goede spijsvertering en een goede algemene gezondheid.

Gezonde snacks, gewoon bij de Lidl?

Gezonde snacks haal je gewoon bij de Lidl! Wij halen voor 75% onze boodschappen bij de Lidl. Ze hebben een groot assortiment en prima groente en fruit. Zijn een aantal producten niet te krijgen bij de Lidl bij jou op de hoek? Dat kan kloppen! Per filiaal kan het assortiment afwijken.

Maar waar moet je nou op letten als je op jacht gaat naar gezonde snacks? Als jij de voedingswaardetabel  begrijpt en wat meer weet over de bewerking van producten, eiwitten, koolhydraten en vetten dan wordt het een makkie! Denk je nog niet genoeg te weten? Lees er dan meer over in mijn vorige blog simpele tips voor een gezond leven.

De voedingswaardetabel staat vaak per 100 gr beschreven en houd daarbij het volgende in de gaten:

  • suikers: minder dan 5 gr, tot 15 gr
  • vet: minder dan 3 gr, tot 15 gr (1,5 tot 5 gr verzadigd)
  • eiwit: liefst zo hoog mogelijk
  • zout: tot 1,5 gr

Gezonde snacks, hier zijn ze!

Voordat ik mijn favoriete snacks prijsgeef is het goed om te weten dat je er zelf heel wat lekkers van kan maken. Combineer producten zoals tomaat met mozzarella, light smeerkaas met een volkoren cracker of kook je ei en doe deze op een rijstwafel met avocado.

Groente en fruit laat ik even achterwege omdat dit sowieso bijdraagt aan een goede gezondheid. Behalve de avocado omdat deze vaak vergeten wordt. Of het nu komt door zijn onopvallende kleur of vorm, ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat deze vrucht veel goede vetten, vezels en vitaminen bevat. Dus geef de avocado het volgende winkelbezoek eens de kans en leg ‘m in je winkelwagen.

Eiwitten:

  • eieren
  • zalm, makreel of andere vissoort (vermijd producten met een lange lijst aan toevoegingen!)
  • magere franse kwark
  • skyr naturel
  • light cottage cheese
  • light mozzarella
  • tenery 20+ smeerkaas
  • 20% – 30% kaas
  • milbona light triangles (driehoekige kaasjes)
  • tonijn in blik (water)
  • kipfilet (let op! Aan veel voorverpakte vleeswaren zijn suikers en zouten toegevoegd)
  • eiwitbrood (niet bij iedere Lidl verkrijgbaar)

Koolhydraten:

  • rivercote knäckebröd volkoren
  • rivercote land en ambacht knäckebröd
  • fijne havervlokken
  • crownfield volkoren ontbijt
  • bio organic muesli multigrain & seeds (niet bij iedere Lidl verkrijgbaar)
  • bio basic organic musli cerealmix
  • biomusli Lidl
  • (bio) rijst wafels
  • pannenkoeken meergranen
  • volkorenbrood

Vetten (met mate):

  • avocado
  • alesto calafornian walnuts
  • ongebrande en ongezouten noten
  • 48+ kaas
  • pindakaas

De producten die ik heb opgenoemd zijn gemakkelijk voor mensen met weinig tijd. De producten hebben geen of weinig bereiding nodig en ze zijn toch goed te gebruiken. Zo blijft het ook echt een ‘snack’ of ‘tussendoortje’!

Er zijn uiteraard veel meer producten waar je heerlijke tussendoortjes mee kan maken zoals spiesjes van kipfilet, balletjes rundergehakt of bijvoorbeeld een dressing van olijfolie. Het enige verschil is dat je er iets meer tijd aan moet besteden.

Voorverpakte en bewerkte vleeswaren heb ik bewust niet opgenoemd omdat deze vaak veel e-nummers, suiker en zout bevatten. Wil je zelf op zoek naar de wat betere producten? Dan zal je het etiket moeten leren lezen en begrijpen. Steek er wat tijd in en je zal merken dat je veel bewuster boodschappen gaat doen!

Wil jij weten of je met jouw voeding op de goede weg bent of ben je toe aan een flinke prestatieverbetering?

Stel gerust je vragen en ik zal je helpen!

Leave a Reply