LeefstijlTrainingstips

Instagram #fitlife

By maart 8, 2019 No Comments

Instagram #fitlife

Wat is fit zijn eigenlijk?

Ik heb deze blog geschreven omdat ik merk dat er om mij heen en op het internet veel te doen is over #fitboys en #fitgirls. Ik begrijp dat ik de misverstanden niet de wereld uit kan helpen maar het hebben van een eigen onderneming en een wekelijkse blog geeft mij wel de ruimte om mijn eigen ongezouten menig te geven.

Wat is fit zijn? Goede vraag! Zo ziet een gebruinde en gespierde jonge man met een vetpercentage van 5% er behoorlijk ‘fit’ uit volgens velen. Terwijl een jongen die iets meer vet op zijn heupen heeft vaak de stempel ‘ongezond’ krijgt.

Maar hoe komt de gemiddelde Nederlander tot zo’n oordeel? Vroeger was bij de grieken een gespierd atletisch lichaam al een schoonheidsideaal. Een atletische man is sterk, heeft veel testosteron en heeft een grotere kans om te overleven en zich voort te planten. Overigens is atletisch iets anders dan kurkdroog afgetraind zijn! Het komt dus deels vanuit het natuurlijk selectieproces (survival of the fittest) en ons beeld wordt gevormd door films en bekende atletische figuren uit ‘de oudheid’.

Instagram #instafit

Maar ons beeld van fitheid wordt ook gevormd door beelden van social media of die hele gespierde kerel uit de sportschool. Internet staat er ook vol mee, open Instagram en je kan de hele dag door een soort vleeskeuring houden.
Gespierde en kurkdroge #fitboys #shinen door hun wasbordje te laten zien en doen de meest wazige oefeningen die jij ook zeker zou moeten doen. Dan de #fitgirls die met hun bolle #booty achterstevoren op een abductor staan. Ze staan ongemakkelijk hun voeten uit elkaar te duwen met nog geen 15 kg waarbij het vooral belangrijk is om met een zo strak mogelijke legging je #booty zo hoog mogelijk in de lucht te steken.
Wanneer je iets meer verstand hebt van trainen en hier doorheen kan kijken dan is het hooguit vermakelijk maar je weet dat eigenlijk nergens op slaat. Het geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid en daar ontstaan de misverstanden.

Het is logisch, een ‘fit’ iemand oogt sterk, snel, energiek, gezond en heeft niet te veel vet. Maar is dát fit zijn dan? Ik denk dat wanneer je het benadert vanuit het atletisch en evolutionaire oogpunt, het aardig klopt maar toch wil ik jou laten zien dat het meer is dan dat!

Als ik aan jou vraag wat iemand kenmerkt die niet fit is dan weet ik zeker dat je komt met antwoorden als; heeft een hoge bloeddruk, gebruikt medicijnen, beweegt niet goed, heeft stress, slaapt slecht, slechte stoelgang, eetbuien en ga zo maar door.

Is die gespierde #fitboy dan nog steeds zo fit?

Instagram #fitboy

Als je weet dat het écht droog trainen ontzetten veel moeite (energie) kost en dat het alleen lukt als je structureel te weinig calorieën consumeert, durf ik al voorzichtig een conclusie trekken. Wat wij zien op Instagram of internet is vaak een vertekend beeld van de werkelijkheid. Een vetpercentage van 5% of minder met een flinke hoeveelheid spiermassa is niet gezond of normaal. Om deze rede worden door veel modellen steroïden of andere middelen gebruikt om het proces naar een ‘optimale (cosmetische) fitheid’ te versnellen. Deze hebben weer effect op organen, gemoedstoestand en ga zo maar door. Dit gaat niet zelden gepaard met sociale druk of drang om te presteren wat resulteert in overmatig of onverantwoord gebruik, stress, trainen of gedrag. Nog even onder de zonnebank en ze zijn klaar om te #shinen op het festival.

Instagram wat is dat?

Zo is het voorbeeld van de jongen die iets meer vet op zijn heupen heeft ook te bekijken. Mogelijk dat hij jarenlang op het land heeft gewerkt, bourgondisch heeft geleefd maar altijd in weer en wind bezig is geweest met zware landbouwmachines en materialen. Hij geniet in het weekend van ’n biertje en gaat de volgende dag met zijn vrienden crossen op de hei. Zondag werkt hij niet want dan is het rustdag. Hij geeft niets om Instagram of zonnebank en de sportschool vind hij geldverspilling want volgens hem staat hij door het zware werk de hele dag in de sportschool. Hij gaat vaak eten bij zijn ouders want die koken altijd met verse groenten en vlees.

Hier zien we waarschijnlijk iemand die weinig tot geen stress heeft. Zijn calorie inname is in balans, hij ontspant, eet gevarieerd, krijgt zonlicht door buiten te werken en verplaatst onbewust veel gewicht in alle vlakken en om alle assen die het lichaam heeft.

Wie is hier nu fit?

Ik zal nooit iedereen over 1 kam scheren, daar heb ik inmiddels genoeg kennis voor opgedaan. Wat ik hiermee wel wil aangeven is dat je eens verder kan kijken en niet direct afgaat op jouw eerste oordeel.

Fit worden, hoe dan?

Het is goed om te weten dat het lichaam een briljant systeem is dat continu samenwerkt en zich aanpast. Verbeter jij jouw uithoudingsvermogen, dan is de kans groot dat jouw vetpercentage afneemt en je cholesterol verlaagt. Verbeter je jouw balans en coördinatie dan is het gevolg dat het mountainbiken in het weekend ook beter gaat. Als dat verbetert wordt de snelheid hoger en zal je intensiever kunnen trainen waardoor jouw uithoudingsvermogen nog sneller verbetert.

Wanneer je sterker wilt worden en traint met zware gewichten, neemt o.a. jouw knijpkracht toe waardoor je wat vaker en verder met die zware boodschappentas loopt. Dit heeft weer invloed op de gezondheid van jouw wervelkolom en schouder waardoor rugklachten verminderen en ga zo maar door.

In het komende gedeelte lees je hoe jij in een paar stappen een start kan maken!

Hoe ziet jouw ideale fitheid er uit?

Kun jij jezelf nu in de spiegel aankijken en zeggen dat jij fit bent? Het maken en invullen van een lijst helpt jou te reflecteren! Waar moet in jouw ogen een fit persoon aan voldoen? Wat moet hij/ zij kunnen en zijn? Kijk ook eens verder dan het cosmetische (uiterlijke voorkomen) gedeelte.

Hoe fit ben je?

Waarschijnlijk heb je wel een idee maar om inzicht te krijgen in jouw huidige fysieke fitheid kun je het ook meten want meten = weten!

Er zijn veel testen die je kan doen zoals bloeddruk, cholesterol, long inhoud of bloedwaarden. Voor de gemiddelde Nederlander zijn deze metingen niet echt relevant. Wat je wel kan meten is jouw fysieke kracht, uithoudingsvermogen of lenigheid. Het voordeel van meten is dat het een objectieve weergave is van jouw huidige situatie. Doe je dit voordat je bijvoorbeeld begint aan een 12 weeks trainingsschema dan heb je een beginsituatie. Wanneer je het zelfde meet maar dan na de trainingsperiode van bijvoorbeeld 6 weken dan heb je een tussenmeting. Meet je ná de gehele trainingsperiode van 12 weken dan is het een meting van de eindsituatie. Je hebt dan inzichtelijk wat jouw progressie is geweest in de loop van de tijd op het gebied van kracht, uithoudingsvermogen of bijvoorbeeld lenigheid.

Uitkomsten van deze testen worden veelal altijd uitgedrukt in tijd, afstand, herhalingen of kilogrammen. Het is belangrijk om altijd met maximale inspanning en op dezelfde wijze de meting uit te voeren. Zo kun je op alle fysieke vlakken relatief makkelijk meten en jouw progressie bijhouden.

Testen:

  • uithoudingsvermogen (Cooper test; maximaal aantal gelopen meters in 12 minuten)
  • rompstijfheid (maximaal plank)
  • kracht uithoudingsvermogen (maximaal aantal herhalingen push up, sit up en squats binnen 1 minuut)
  • knijpkracht (maximaal haalbare tijd aan een stang hangen)
  • sprongkracht (maximale hoogte springen)
  • lenigheid (sit and reach; maximale afstand handen voorbij de voeten)
  • balans (maximale tijd op 1 been staan)

Testen uitgevoerd! En dan?

Nu is het belangrijk om een concreet het doel te bepalen. Wat wil jij bereiken in hoeveel tijd, wat is daar voor nodig en wat kun je leveren. Dit is in feite het periodiseren en programmeren van een trainingsplan. Hier staat in beschreven wanneer, hoe vaak, wat en met hoeveel kilo, snelheid of afstand iets gedaan moet worden. In zo’n plan dien je rekening te houden de beginsituatie, omgevingsfactoren zoals werk, motivatie of thuissituatie.

Ik begrijp dat dit niet voor iedereen makkelijk is. Er zijn namelijk veel factoren die invloed kunnen hebben op het behalen van jouw doel.

Heb je na het lezen van deze blog vragen of ben je enthousiast geworden om jouw doel te behalen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op en ik zal al je vragen beantwoorden of helpen bij het opstellen van jouw persoonlijke plan.

neem vrijblijvend contact op

Leave a Reply