Leefstijl

Vitamine D tekort?

By maart 23, 2019 No Comments

Veel Nederlanders hebben een ernstig vitamine D tekort. Ruim 40% van de vrouwen boven de vijftig jaar valt daaronder. Denk jij dat ook te hebben? Blijf dan vooral lezen en bekijk de symptomen van een vitamine D tekort. Herken jij jezelf hierin? Sla dan het gedeelte ‘vitamine D tekort voorkomen’ niet over!

Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is, daarom noemen we vitamine D ook wel een vetoplosbare vitamine. De gemiddelde opname van vitamine D uit de voeding wordt geschat op zo’n 80%. Het lichaam kan vitamine D opslaan in vetweefsel en organen, zoals de lever. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Vitamine D is dan ook een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Daarnaast levert bepaalde voeding ook vitamine D op.

Wil je meer weten over andere vitamines? Lees dan de blog soep voor sterke spieren!

Vitamine D tekort, de risicogroepen

Vitamine D tekort komt vaak voor bij bij mensen die weinig in de zon staan. Het kan ook zijn dat deze mensen in hun lichaam te weinig vitamine D aanmaken. Wat kunnen deze mensen doen om risico’s te verkleinen? Simpel! Meer de zon in en vitamine D houdende voedingsmiddelen eten. De suppletie van vitamine D is ook een goede optie.

Onder de risicogroep vallen:

  • Kinderen van nul tot vier jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Mensen die weinig met de zon in contact komen
  • Donkere mensen
  • Gesluierde vrouwen
  • Vrouwen tussen de vijftig en zeventig jaar
  • Mannen en vrouwen vanaf zeventig jaar

Vitamine D tekort symptomen?

Vitamine D tekort en zijn bijbehorende symptomen kunnen per persoon verschillen. De meest voorkomende symptomen lees je hieronder:

  • Vermoeidheid
  • Zwakheid
  • Letsel oplopen bij een duwtje of stootje
  • Pijn aan gewrichten en spieren ook zonder (over)belasting
  • Spiertrillingen of krampen
  • Lusteloosheid
  • Hyperventilatie bij stresssituaties
  • Zwetend wakker worden in de nacht door angstaanvallen of nachtmerries
  • Overgevoelig of bloedend tandvlees

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Toch hebben Amerikaanse onderzoekers berekend dat er op jaarbasis bijna zevenduizend Nederlanders minder zullen sterven aan kanker als deze dagelijks 25 mcg vitamine D innemen.

Uit het onderzoek ‘de relatie tussen kanker, zonnestraling en vitamine D’ van KWF Kankerbestrijding blijkt ook dat een lage vitamine D spiegel het risico op darm-, borst- en prostaatkanker met 30% á 50% verhoogt. De overlevingskans hierbij wordt ook lager bij een vitamine D tekort.

Laboratoriumexperimenten laten blijken dat de groei van deze vormen van kanker door een hoge vitamine D spiegel worden geremd. Ten slotte blijkt dat darmkanker minder vaak voorkomt bij mensen die een hoog vitamine D gehalte in hun bloed hebben.

Vitamine D tekort voorkomen

Vitamine D tekort is niet nodig want door het eten vette vis, zoals haring, zalm en makreel kun je het simpel voorkomen. Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine, bak- en braadproducten (niet aan olie). In roomboter zit van nature vitamine D, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarines en halvarines. Ook aan kunstmatige zuigelingenvoeding wordt volgens de geldende EU-richtlijn vitamine D toegevoegd (1 tot 2,5 microgram/100 kcal).

Ga niet als een dolle dagelijks margarine op brood smeren, want margarine kent ook zo zijn nadelen. Lees dan ook meer over vetten in de blog 8 simpele tips voor een gezond en gelukkig leven. Kies eerder voor een vette vis of goed supplement!

Vitamine D tekort kun je ook voorkomen door elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. Nu het mooie weer is aangebroken en de zon volop schijnt is het een ideaal moment om je gratis dosis vitamine D te scoren!

Ga nooit onbeschermd, lang in de zon zitten dus let er op dat je een goede zonnebrand gebruikt met de juiste factor!

 

Leave a Reply