LeefstijlTrainingstips

Lage rugklachten

By maart 30, 2019 No Comments

Lage rugklachten zijn helaas een veelvoorkomend probleem. Het exacte aantal Nederlanders met lage rugklachten kan ik jullie niet geven en eigenlijk doet dat er ook niet toe, want ik zie met regelmaat vrienden, collega’s en atleten die lage rugklachten hebben. Voor mij is dit rede genoeg om hen, maar ook diegene die er (nog) niet mee te maken hebben, te informeren. Last van schouder of andere lichaamsdelen? Lees dan vooral verder, want wat ik je ga vertellen heeft niet alleen betrekking op de lage rug maar het hele lichaam.

Het is goed om te weten dat ik mogelijke oplossingen aandraag vanuit mijn kennis en ervaring. Dit zijn persoonlijke ervaringen en ervaringen die ik heb opgedaan bij het analyseren en behandelen van cliënten. Elke oplossing is een mogelijkheid maar niet per definitie de waarheid.

Lage rugklachten, de mogelijke oorzaken

Lage rugklachten (of iedere andere vorm van klachten) ontstaan relatief langzaam of snel. In het laatste geval is er vaak sprake van een acuut trauma zoals botbreuk, spierruptuur of kneuzing. Besef dat bij elke blessure de verschillende fases in het wond-genezingsproces  gerespecteerd dienen te worden.

Lage rugklachten ontstaan vaak omdat men niet in staat is de gevraagde functie goed uit te voeren. Dit betekent dat spieren, gewrichten, zenuwen of biochemisch niet optimaal werken. Dit noemen we een disfunctie van het neuro-musculair systeem.

Wanneer een gevraagde functie snel, krachtig of veelvuldig uitgevoerd wordt en het lichaam niet de juiste voorwaarden heeft om die functie correct uit te voeren dan kan het lichaam daarbij gaan compenseren.

Rugklachten, symptoombestrijding of tijdelijke oplossing

Mensen met aanhoudende rugklachten gaan naar de specialist zoals een dokter of fysiotherapeut. Een logische stap.

Rugklachten zeg je? “2 weken lang, 2 paracetamol per dag” of “je rug niet meer bewegen en vanuit je benen tillen”. Als je geluk hebt mag je fietsen en met een balletje rollen.
Dit zijn vaak de adviezen van de specialist. Nee niet elke dokter of fysiotherapeut zal dit adviseren maar wonderbaarlijk genoeg hoor ik deze adviezen verrassend vaak voorbij komen. Overigens kán het ook het juiste advies zijn, het ligt maar net aan de aard van de klacht of de fase in het herstelproces.

Toch wordt de paracetamol vaak verkeerd ingezet. Men negeert de waarschuwing (ervaart geen pijn) maar het probleem is niet verholpen. Dit fenomeen noemen we symptoombestrijding. Je pakt het gevolg aan en niet de oorzaak van het probleem.

Rugklachten duurzaam oplossen

Rugklachten komen zoals gezegd in veel gevallen niet acuut. Ze ontstaan door disfuncties van spieren, gewrichten, zenuwen of biochemisch. Door deze disfunctie bewegen we anders en gaan we ergens in ons lichaam compenseren. Structuren raken overactief waar andere structuren inactief worden en zo is de cirkel rond.

Een quote vanuit Mylogenics “waar de klant denkt dat het probleem zit, zit het vaak niet”, slaat dan ook de spijker op zijn kop!

Een Mylogenics behandeling kan een super goede start zijn. Met deze behandeling spoor je de oorzaak van het probleem op en heb je verschillende methodes om disfuncties te verhelpen. Na het verhelpen van de disfuncties is het belangrijk om verschillende structuren heel gericht in hun functie te verbeteren!

Pijn boven op de schouder bij het optillen van de arm

Op deze tekening laat ik zien wat een disfunctie van de serratus anterior voor een gevolgen heeft voor de positie van het schouderblad. Een disfunctie van de serratus anterior kan hierdoor als gevolg hebben dat men schouderklachten ervaart bij het optillen van de arm (inklemming bij de schoudertop), terwijl de schoudertop zelf niet de oorzaak is van het probleem. In veel gevallen laat men zich opereren aan zijn schouder terwijl het mogelijk ook anders opgelost kan worden!

Dit is een voorbeeld van 1 lichaamsdeel, de schouder. Maar besef je dat wij mensen het lichaam opgedeeld hebben in voet, enkel, knie, heup etc. om iets aan te kunnen duiden. Uiteindelijk is ons lichaam één geheel en werkt alles samen. Denk aan het spel Jenga, wanneer alle blokken goed opgestapeld zijn is de toren sterk. Haal je een blokje aan de linkerkant weg dan wordt de toren instabiel. Het is nu verstandig om een blokje rechts weg te halen, dit houdt de toren namelijk in balans. Het lichaam kun je hiermee vergelijken, want het compenseert en doet zijn best het lichaam in balans te houden zodat het niet om valt.

Hoe het lichaam zich in balans houdt

Op deze tekening zie je hoe je lichaam compenseert om zichzelf in balans te houden. Door veel zitten, smartphone gebruik, eenzijdig bewegen etc. creëert men disfuncties. Deze disfuncties kunnen dus voor compensatie en pijn zorgen.

Wat ik wil bereiken met deze blog is dat ik hoop dat men eens verder gaat kijken dan het symptoom, zich afvraagt of pijnstilling voor 2 weken nu echt noodzakelijk is. Sterker nog, ik hoop dat men zich af gaat vragen of het inlegzooltje in zijn schoen wel echt noodzaak is. Dat het probleem van een doorgezakte voetboog niet de doorgezakte voetboog is, maar een gebrek aan controle en kracht van de spieren onder de voet.

Leave a Reply