LeefstijlTrainingstipsVoeding tips

Calorie tekort en toch spiermassa aankomen? Het kan!

By april 26, 2019 No Comments

Zoals ik in deze blog al kort heb aangehaald is het lichaam altijd bezig met het aanpassen. Dit gaat van het aanpassen van weefsel tot het belangrijkste van alles, in leven blijven. Voor al deze processen is energie nodig. Uiteindelijk gaat het bij vetmassa verliezen om de juiste energiebalans creëren. Maar hoeveel energie heb je daadwerkelijk nodig? De formule waarmee je een grove schatting kan maken vind je in dit artikel. Bij spiermassa aankomen gaat het om de energie ‘in de juiste richting te sturen’ en de juiste voorwaardes te creëren waardoor de spier kán groeien.

Wanneer je op de juiste manier en op het juiste moment traint zal je lichaam zich aanpassen aan de stress (prikkel) die jij het lichaam oplegt.

Dit noemen we trainen; het regelmatig en systematisch toedienen van, in omvang en intensiteit toenemende, belastingprikkels met de bedoeling het prestatievermogen te verbeteren.

Daarom is het hebben van een goed trainingsplan en voedingsstrategie afgestemd op het individu en de doelstelling essentieel voor het behalen van jouw doel!

Vet verbranden en spiermassa aankomen

Je moet weten dat op ieder moment van de dag het lichaam spiermassa en vetmassa opbouwt en afbreekt. Wanneer je traint heb je energie nodig voor de inspanning zelf en het herstel. Het lichaam zal met energie (kcal) en bouwstenen (eiwitten) het beschadigde weefsel herstellen waardoor het sterker wordt. Het lichaam ‘stuurt’ de energie naar het processen die het op dát moment nodig heeft.

Dit houd in dat je even snel spiermassa kan opbouwen en vetmassa kan verbranden. Door deze lichamelijke herschikking zal jouw lichaamsgewicht dus mogelijk stabiel blijven; body recomposition.

Hoe kan dit?

Om hier antwoord op te geven is het goed om te weten waar spiermassa uit bestaat. Spiermassa bestaat uit water, eiwitten en energie. Deze 3 bestanddelen heb je dus voornamelijk nodig om spiermassa op te bouwen.

Voldoende water en verschillende eiwitten uit onze voeding zijn dus erg belangrijk voor het opbouwen en behoud van spiermassa. Voor de energie is voeding een stuk minder belangrijk dan we denken, deze energie hebben we namelijk in grote mate op ons lichaam! Vetmassa!

Vetmassa levert per gram zo’n 9 kcal. Dus wanneer een persoon van 85 kg met 10% vetmassa zegt dat hij in een calorieoverschot moet zitten om spiermassa op te kunnen bouwen, heeft ongelijk.

10% van 85 kg = 8,5 kg aan vetmassa.
8,5 kg = 8.800 gr aan vetmassa
8.800 gr X 9 kcal = 79,200 kcal aan energie

Dit zijn genoeg calorieën om kilo’s spiermassa op te bouwen zonder rekening te houden met calorieën die uit je voeding binnenkomt!

Kortom…

Zolang het lichaam voldoende reden (stimulus, energie en hormonale omstandigheden) heeft om spiermassa op te bouwen, dan gebeurt dat! Je kan dus aankomen in een energietekort maar ook afvallen in een energie overschot, en vetmassa aankomen in een energietekort!

Uiteraard zijn veel factoren van invloed en ik kan mij voorstellen dat je met wat vragen zit. Mocht je vragen hebben, dan kan je deze in een comment achter laten, ik zal deze z.s.m. beantwoorden.
Op deze manier leren de andere volgers er ook van.

Leave a Reply